Δευτέρα 2 Μαρτίου 2009

Παγκόσμια Εφοδιαστική Αλυσίδα - Ευκαιρία Ευημερίας


Συμφωνώντας ή όχι με την τακτική του σύγχρονου εμπορίου και γενικότερα της παγκοσμίως εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής γίνεται αποδεκτό ότι ο σωστός τρόπος οργάνωσης τόσο της παραγωγικής διαδικασίας όσο της διανομής και της αποθήκευσης αγαθών αποτελούν τον θεμέλιο λίθο μιας επιτυχημένης επιχειρηματικής προσπάθειας.

Με τον όρο Εφοδιαστική Αλυσίδα (Supply Chain) αναφερόμαστε στο σύμπλεγμα αυτό των κόμβων που είναι απαραίτητοι για να επιτευχθεί η παραγωγή, η προώθηση και η λήψη ενός αγαθού από τον καταναλωτή του. Τέτοιοι κόμβοι μπορεί να είναι η μονάδα παραγωγής, οι προμηθευτές της, ο λιανοπωλητής κλπ.

Με τον όρο Εφοδιαστική (Logistics) χαρακτηρίζονται εκείνες οι απαιτούμενες διαδικασίες για την αποθήκευση, την προώθηση ενός προϊόντος την κατάλληλη στιγμή, την προστασία τους αποθέματος. Όπως γίνεται αντιληπτό η Εφοδιαστική αποτελεί κόμβο (έναν ή περισσότερους) της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

To 85-90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται δια της θάλασσας. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων είναι αυτά που επεκτείνονται συνεχώς έναντι αυτών του χύδην φορτίου. Τα τελευταία 40 χρόνια έχουν κυριαρχήσει ως μέσο μεταφοράς τεράστιων ποσοτήτων με χαμηλό κόστος. Ένα τέτοιο πλοίο μπορεί να μεταφέρει έως και 11000 περίπου κιβώτια. Αυτά τα πλοία είναι ένας από τους σημαντικότερους κόμβους της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Κατ' επέκταση είναι και τα λιμάνια στα οποία προσεγγίζουν. Ξεκινούν από την Άπω Ανατολή και φτάνουν στις ΗΠΑ πλέοντας σε όλα τα μήκη και πλάτη των ωκεανών.

Στόχος μιας οικονομίας χωρίς βιομηχανική παραγωγή και με αγροτικό τομέα στα όρια της εξαθλίωσης (περιγράφω την Ελλάδα) θα πρέπει να είναι η δυναμική είσοδος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ως μεγάλο διαμετακομιστικό, ας πούμε, κέντρο. Με ποιο τρόπο;

Η χώρα μας βρίσκεται σε μια άριστη γεωγραφική θέση για το εμπόριο και αυτό είναι γνωστό από την εποχή του Ομήρου. Όλα τα μεγάλα πλοία, ερχόμενα από την Άπω Ανατολή και κατευθυνόμενα στην Ευρώπη, εισέρχονται στην Μεσόγειο μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Θα ήταν εφικτή η δημιουργία ενός μεγάλου κέντρου υποδοχής εμπορευμάτων τα οποία έπειτα θα μοιράζονταν στις χώρες των Βαλκανίων και όχι μόνο.

Θα μπορούσαν να κατασκευαστούν υποδομές στην μορφή του Dubai Logistics City. Για να επιτύχει ένα τέτοιο εγχείρημα θα πρέπει να δημιουργήθουν υποδομές που θα δέχονται και θα αποστέλουν εμπορεύματα από ξηρά, θάλασσα κι αέρα. Ένα Logistics Center ικανό να ανταπεξέλθει σε κάθε απαίτηση των πελατών θα πρέπει να αποτελείται από ένα μεγάλο λιμάνι, ένα αεροδρόμιο και εξελιγμένο σιδηρόδρομο.

Η εθνική οικονομία θα μπορούσε να βγει κερδισμένη καθώς η αξία των εμπορευμάτων που μετακινούνται είναι πολλαπλάσια του πλούτου της χώρας μας. Επίσης θα είχε την δυνατότητα να εξασφαλίσει δουλειά σε χιλιάδες εργαζομένους και να αναβαθμίσει την ζωή σε όλη την χώρα. Το κόστος μπροστά στα κέρδη είναι ελάχιστο.

Μεγάλα λιμάνια τα οποία θα έπρεπε να είναι πρότυπα για την ανάπτυξη των δικών μας είναι αυτό της Μελβούρνης, του Ρότερνταμ και της Σαγκάης. Στην περιήγησή σας σε αυτούς τους ιστοτόπους θα δείτε πως αναφέρονται και τρόποι σύνδεσης με τα λιμάνια π.χ. τραίνα κλπ.

Πρόσθεση:
Η σημαντικότητα της ορθής διαχείρισης της εφοδιαστικής έγκειται στο ότι το 13,5% περίπου του παγκόσμιου ΑΕΠ προέρχεται από τον κλάδο αυτό. Διαβάστε την ανακοίνωση της Ε.Ε. για την εφοδιαστική των εμπορευμάτων στην Ευρώπη.

1 σχόλιο:

αποθηκεύσεις είπε...

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο για την αποθήκευση και διανομή των προϊόντων.